Уроки

 

 


Інтегрований урок у 4 класі

Яку дружбу заведеш, таке й життя проведеш

Літературне читання. Григір Тютюнник «Ласочка»

Трудове навчання. Виготовлення сюжетної композиції-колажу за власним задумом «Портрет героя»

Образотворче мистецтво. Архітектура як будівельне мистецтво. Образ будівлі, її призначення. Створення на основі асоціацій образу казкового будинку «Будинок для казкового персонажа»

Мета. Формувати компетентності:

ключові:

  • вміння вчитися організовувати і контролювати свою навчальну діяльність;

  • загальнокультурну – духовно-моральні основи життя людини;

  • соціальну – проєктувати стратегію свого життя з урахуванням інтересів та потреб різних соціальних груп;

  • інформаційно-комунікативну – уміння аргументувати й відстоювати свою думку.

предметні:

- збагатити знання учнів творчістю українського письменника Г.Тютюнника, ознайомити з оповіданням про життя тварин, розкрити причинно-наслідкові зв’язки дружніх стосунків людини і звіра; вчити із розумінням ставитися до «братів наших менших», удосконалювати навички читання, вміння орієнтуватися в тексті; розвивати творчу уяву, повноту сприймання прочитаного твору; виховувати інтерес до художнього читання, бережливе ставлення до тварин.

Обладнання: текст оповідання Г.Тютюнника “Ласочка”, презентація, завдання для роботи груп, пар, інформаційні повідомлення, “чарівна скриня”, іграшкова лисичка, конверти із завданнями.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Учитель.

Холодно в полі, в саду, на городі,

Осінь мандрує по нашій господі.

Тепло і затишно в класі у нас,

Доброго дня, я вітаю всіх вас.


Любі діти, добрий день!

Зичу праці і старання,

А ще, друзі, всім бажаю

Сил, натхнення на весь день!

Діти.

Добрий день! Добрий день!

Дякуємо за побажання,

На урок берем з собою

Знання, вміння, навики й старання.


Добрий день вам, любі гості!

Раді бачити всіх вас

І запрошуєм до нас

На урок в четвертий клас.


ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

-Діти! У мене в руках знайома для вас чарівна скриня. Спробуйте поставити мені такі запитання, відповіді на які допоможуть вам відгадати, що в ній.

Методичний коментар. У вчителя “чарівна скринька”. Діти мають відгадати, що в ній заховано, ставлячи запитання, на які можна відповісти лише «так» чи «ні». Зрештою, вони здогадуються, що в скриньці – іграшкова лисичка.

- Саме лисичка стане головним персонажем нашого уроку. Що це у лисички за конверт? Та це ж адресовано учням 4 класу. Напевне, вам?

 

Зміст листа.

Шановні діти!

Щоб добре все сьогодні знати,

Вам потрібно гарно міркувати,

Уважно слухати та рахувати,

Свій розум розвивати.

Видумуй, пробуй і твори!

Розум, фантазію обов'язково прояви!

Активним і уважним на уроці будь

І про кмітливість та старанність не забудь!

 

Учитель

Тут ще є один конверт. Що ж на ньому написано?

- “Цей конверт ви відкриєте тоді, коли дізнаєтесь моє ім'я.”

 

Метод «Знаю – Хочу дізнатися - Дізнався»

- Подумайте, що ви знаєте про лисичку?

Що нового хотіли б дізнатися про цю тваринку?

 

Методичний коментар.

Учні на стікерах записують інформацію і прикріплюють на дошці під заголовками “Знаю”, “Хочу дізнатися”.

 

III. Оголошення теми і мети уроку

Учитель

Добру казку я пам’ятаю з дитинства,

Хочу, щоб казку послухав і ти,

Нехай підкрадеться до самого серця

І зародиться в ньому зерно доброти.


Гра «Шифрувальник»

- Щоб дізнатися, з творчістю якого письменника ми будемо знайомитися, пропоную розшифрувати слова.

Завдання. Розмістити букви у правильному порядку.

Ім’я - за кольорами веселки, а прізвище – за порядком зростання цифр

Г - червоний

Р - жовтогарячий

И – жовтий

Г - зелений

І - блакитний

Р - синій

- фіолетовий

Т - 100

Ю - 258

Т - 285

Ю – 2 058

Н – 2 580

Н - 20 580

И – 40 800

К – 800 000

Методичний коментар. У конвертах відповідного кольору та цифр заховані букви. Діти розставляють їх спочатку за кольором веселки, а потім – за порядком зростання цифр.

 

IV. Опрацювання нової теми

 

1. Біографія Г.Тютюнника.

- Зверніть увагу на портрет Г.Тютюнника. Що ви можете сказати про нього? (Відповіді учнів)

- Давайте переглянемо презентацію про творчий та життєвий шлях поета.

Відомості про життя письменника допоможуть вам дізнатися, чому в нього такий сумний погляд очей?

Методичний коментар. Учитель за допомогою ТЗН показує учням презентацію.

Григір Тютюнник народився на Полтавщині у селянській родині. Доля приготувала йому багато випробувань. Хлопець у 6 років залишився без батька. Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його. Потім настала війна і голод. Допомогли у житті йому дядько зі своєю дружиною.

Навчання здобув у ремісничому училищі, куди Григір пішов тому, що там давали хоч поганеньку одежину і 700г глевкого хліба в день. Саме цей хліб і допоміг йому вижити разом з мамою у страшний 1947 рік. А потім Григора спіткала ще й тяжка хвороба – туберкулюз легенів. Всі випробування важким тягарем лягли на його знедолену душу.

Ще з дитинства Григір ріс хлопчиком, чутливим до природи. Ці душевні переживання і враження знайшли відбиток у його творах. З-під пера виходять збірки для дітей «Ласочка», «Лісова сторожка», «Степова казка».

Починав писати твори Григір Михайлович російською мовою, а коли до його рук потрапив “Словник” Бориса Грінченка, з українською мовою більше не розлучався.

Прожив Г. Тютюнник лише 49 років, але зумів залишити багато цікавих творів для дорослих і дітей.

 

2. Проблемне питання

- Між якими людьми може виникати дружба?

- Що найголовніше у дружбі? (Відповіді дітей)

- Ви чули? Щойно лисичка прошепотіла мені своє ім'я. Отже, настав час відкрити другий конверт.

- Доберіть синоніми до слова “друг”. (Товариш, побратим, приятель)

 

3. Словнкова робота . «Встанови відповідність»

 

- Діти, давайте ознайомимось зі словами, які зустрінуться у нашому творі. Але що це? Хитрунка лисичка махнула своїм хвостиком і змішала всі значення. Давайте спробуємо їх відновити.

 

Методичний коментар. На дошці розміщені слова з їх значенням, проте частина значень сплутаних. Діти відновлюють їх, міркуючи, що куди підійде. Правильно розміщені лише найважчі слова.

Куняв - спав

Скімлення - видавати протяжні, жалібні звуки

Круча - високий стрімкий берег; урвище

Позадкувало - піти, полізти і т. ін. куди-небудь задом наперед, назад

Заходився міняти наживу – почав міняти

Молотити хвостиком – махати хвостиком

Дзяволить – попискує , підвиває

Поринув - пірнув

Вухами пряде – ворушить вухами

Ожеледь - тонкий шар льоду на поверхні землі, на деревах


4. Читання твору.

- Послухайте, як завдяки риболовлі потоваришували людина з твариною. (Вчитель починає читати текст, учні продовжують).

5. Руханка

 

Лапки в боки, вгору вушка -

Скаче Ласочка-подружка.

Один, два, три, чотири, п'ять,

Стала хвостиком хитать.

Один, два, три, чотири, п'ять,

Любить лапки розминать.

Лапки в сторони та вгору,

На носочки піднялись.

Підніми голівку вгору -

й на долоньки подивись.

Присідати ми почнемо,

Добре ноги розімнемо.

Раз — присіли, руки прямо.

Встали — знову все так само.

Повертаємося вправно,

Все виконуєм старанно.

 

6. Короткий аналіз твору

 

-З яким літературним жанром ми познайомилися?

- Хто головні герої оповідання?

-Яке захоплення було в Арсена?

-Для кого Арсен ловив рибу?

 

7. Вибіркове читання

 

- Зачитайте, яким Арсен побачив лисеня.

- Як Ласочка впіймала рибину?

- Чого навчилося лисеня у Арсена?

 

V . Художньо-творча діяльність учнів

 

- Діти, а у яких казках зустрічається ще лисичка. (Відповіді учнів)

Ось і настав час відкрити другий конверт.

Сьогодні у мене День народження. Мені ніхто ніколи не дарує подарунків. Напевне, і цього дня я залишуся без нього. Всі вважають мене злою та хитрою.

Але це все через те, що у мене немає друзів.

 

- Діти, давайте допоможемо лисичці стати доброю. Зробимо їй приємне і створимо колаж “Казкові історії з життя лисички” та привітаємо з днем народження.

- А хто нам нагадає, що ж таке колаж? (Відповіді учнів.)

Учні створюють колаж.

 

- Наступний конверт відкриваємо і….

Шановні діти. Настала зима, і я хочу побудувати собі будиночок, у якому б могла сховатися від снігу, лютих морозів та холодного пронизливого вітру.

Але я не можу вирішити, яким він має бути. Таким, як у бджілки? Чи пекаря? А може, принцеси? Щось я зовсім розгубилася. Мені подобаються всі. Допоможіть мені обрати, який із них найкращий”.

 

Методичний коментар. На дошці розміщені будиночки та казкові герої. Діти відновлюють, кому який належить.

- Я пропоную нам з вами стати архітекторами та намалювати для лисички будиночок.

Але хто ж такий архітектор?

 

Довідкове бюро.

Архіте́кторжін. архіте́кторка (грец. arkhitektōn: apxi + tektōn — будівник) — фахівець, який за допомогою матеріально-технічних ресурсів створює проєкт організації простору. Професія охоплює організацію всіх рівнів просторового середовища: від малих форм до великих територіальних систем.

Архітектор повинен досконало орієнтуватись в сучасності і вміти передбачати майбутнє. Адже об'єкти, створені ним, як правило, «живуть» довше за свого автора.

Архітектор повинен знати психологію людини та вміти запрограмувати сценарій її побуту в просторі таким чином, щоб вона почувалась максимально комфортно.

Функція архітектора не завершується на кресленні. Аби зрозуміти, що креслити, потрібно бути тонким психологом, уміти побачити в людині те, що їй дійсно потрібно, а не те, що їй сподобалося. На цьому етапі сучасний архітектор повинен знати, чим займається людина, яке в неї хобі, скільки людей житиме в будинку.

 

Ви вже познайомилися з Ласочкою. Як ви вважаєте, в якому будинку вона хотіла б жити? (Відповіді учнів)

 

Практична робота учнів

 

VІ. Підсумок уроку

- Чого навчає нас оповідання “Ласочка”?

- Яка робота на уроці була для вас найцікавішою?

- Чи сподобалось вам “будувати” будиночок для Ласочки?

- Як ви розумієте прислів'я, яке звучало в темі нашого уроку.

- Чи спроможна Ласочка до дружби?

 

VІІ. Домашнє завдання .

Навчитися виразно читати першу частину казки та заповнити таблиці.

Випишіть, які кольори автор описав в оповіданні.

 

 

Випишіть, які звуки автор описав в оповіданні.

 

 

Випишіть, якими рухами і звуками Ласочка передавала, що хоче рибки.

 

 

 

Виберіть слова, які підходять до характеристики Арсена і Ласочки

Мудрий(а), привітний(а), розумний(а), щедрий(а), працьовитий(а), здібний(а), гостинний(а), не набридливий(а),веселий(а), витриманий(а), турботливий(а).

Арсен

Ласочка

 

 

 

 

 

3 клас

Тема.                                     ШКІДЛИВІ ЗВИЧКИ.

ПРАКТИЧНА РОБОТА. МОДЕЛЮВАННЯ СИТУАЦІЇ ВІДМОВИ ВІД НЕБЕЗПЕЧНОЇ ПРОПОЗИЦІЇ

Мета.

формувати в учнів уявлення про згубну дію на дитячий організм куріння, вживання алкоголю; розвивати вміння бачити та розуміти навколишній світ, орієнтуватись у ньому, відстоювати власні переконання; навчати оцінювати свої вчинки і приймати рішення відповідно до ситуації; удосконалювати навички роботи в групах, парах, колективно;виховувати толерантність, здатність протидіяти пропозиціям щодо куріння, вживання алкоголю, бережливе ставлення до навколишнього середовища.

 

Навчальні завдання

Наприкінці тренінгу учні повинні:

-         мати уявлення про шкідливість куріння для організму людини;

-         вміти моделювати ситуацію відмови від небезпечної пропозиції.

 

Обладнання і матеріали

-         олівці,  фломастери, маркери;

-         стікери.

 

Що підготувати заздалегідь

-         плакат:пісочний годинник, «золоті піщинки»;

-         сонечко та промінчики;

-         плакати А3 з намальованою ниточкою;

-         скринька з намистинами;

-         квіткова галявина;

-         роздатковий матеріал про шкідливі звички (малюнки з небезпечними пропозиціями);

-         конверт  від феї Звички.

 

Домашнє завдання

Намалювати плакат «Ні - шкідливим звичкам!»

Орієнтовний план тренінгу

І. Вступна частина

·        Привітання

·        Знайомство

·        Правила роботи в групі

10 хв.

ІІ. Основна частина

·        Очікування

·        Вправа «Асоціативний куш»

·        Вправа «Намисто здоров’я» (Робота в групах)

·        Руханка «Прогулянка»

·        Мозковий штурм

·        Релаксація

·        Практична робота (Робота в парах)

25хв.

ІІІ. Заключна частина

·        Прикінцеве слово «Все залежить від тебе»

·        Вправа «Прощання»

5 хв.

 

 

ХІД УРОКУ – ТРЕНІНГУ

І. Вступна частина

1.     Привітання

Станем дружно всі у коло.

Тихо ходимо навколо.

Вгору тягнемось усі,

Мов трава в дрібній росі.

Потім легко всі присіли,

Наче ноги заболіли.

Потім встали, руки в боки

І зробили два підскоки.

Каблучками цок-цок-цок.

Та й почнемо наш урок.

 

2.     Знайомство

 

Сьогодні у гості до нас завітала чарівна фея Звичка, яка хоче з вами познайомитись. На рахунок 1,2,3, кожен вголос промовить своє ім’я. (Діти разом промовляють)

-         Ні я, ні фея не почули, як кого звати? Як ви думаєте, чому?

-         Треба говорити по черзі.

-         Кожен з вас повинен назвати своє ім’я та продовжити фразу: «Я хочу бути здоровим, тому вживаю…»

 

Методичний коментар

Після висловлювання учня всі діти кажуть: «Ти молодець!»

3.     Правила роботи групи

Фея запрошує нас на галявину Правил. Але що це? Всі квіти зімкнули свої пелюстки. Їм не вистачає сонячного світла, бо промінчики  гралися в хованки і заховалися під вашими стільчиками (Учитель заздалегідь розміщує промінчики під стільчиками). А щоб їх повернути до сонечка, нам потрібно по черзі написати на них правила роботи в групі.

 

Методичний коментар

Учні пишуть правила, прикріплюють промінчики до сонечка

-          говорити коротко, по черзі;

-         взаємоповага;

-          правило піднятої руки;

-         слухати і чути;

-         бути активним;

-         говорити тільки за темою і тільки від свого імені;

-          не критикувати: кожен має право на власну думку.

 

ІІ. Основна частина

1.     Очікування

«Пісочний годинник”

 Наша гостя принесла з собою чарівний пісочний годинник, але він пустий.

 

Зараз ви отримаєте „золоті піщинки”, на яких зможете записати, що ви чекаєте від сьогоднішнього уроку. Ці піщинки ми покладемо у верхню частинку годинника, а в кінці  нашої зустрічі побачимо, чи справдились наші чарівні бажання. Учні записують очікування на стікерах (жовтого кольору у вигляді неправильного кола - „золоті піщинки”), почерзі прикріплюють до плаката.

 

2.     Вправа „ Асоціативний кущ ”.
- Як називаються дії, які ми виконуємо звично і постійно?(Звички).
- Які бувають звички? (Корисні та шкідливі).

3.     Вправа «Намисто здоров'я» .

Наша гостя залишила вам чарівну скриньку з намистинками. Оберіть одну із них. (У скриньці намистинки двох кольорів). А тепер об’єднайтесь за кольорами у дві групи та нанизайте намистинки на ниточку.

Завдання групам : Кожна група складає «Намисто здоров'я». На намистинках пишуть відповідь на запитання, яке написано на ниточці відповідного кольору.(Які корисні звички ви знаєте?) 

4.     Руханка «Прогулянка»

 

Промінь падає в долоні –

Другу посміхнись.

Очі у небес бездонні –

За руки візьмись.

Шелестить над нами листя –

Весело стрибай.

Хвиля мружиться іскристо –

Тож і ти моргай!

 

Вже метелик не сумує –

З радістю танцюй.

Квіти хтось комусь дарує –

Тож і ти даруй.

На поляні гриб-грибочок –

В кошик поклади.

А на річці є місточок –

Швидше перейди.

 

Заховалася суничка –

Нахились мерщій.

Вітер вже лоскоче личко –

Ти його закрий.

В небо пташечка злетіла –

Спробуй полети.

Десь за лісом сонце сіло –

Тож сідай і ти.

 

5.     Мозковий штурм 

 

Які шкідливі звички негативно впливають на здоров’я людини?

Як тютюн і алкоголь впливає на здоров’я?

6.     Релаксація.

Методичний коментар

Звучить запис інструментальної музики з елементами звуків природи.

 

Закрийте очі. Перенесіться подумки на чарівну галявину. Подивіться як яскраво сяє сонце. Аж ось воно сховалося за пухкенькою, ніби солодка вата смачною хмаринкою. Дзвінко хлюпочеться блакитна річечка. А там, вдалині, ген за горбочком, виглядають вушка полохливого зайчика, який злякався джмелика. Смугастик сів на ромашку, а потім перелетів на дзвоник, на кульбабку... Повіяв легенький вітерець, несучи в простір пахощі  квітів. Вдихніть його на повні груди.

А зараз відкрийте свої оченята, підійдіть до нашої  чарівної галявини  та виберіть собі квітку.

 

Методичний коментар

На квітковій галявині по дві однакові квітки. «Зриваючи » їх, діти об’єднуються в пари.

 

7.     Практична робота

Робота в парах

А  зараз сформуйте пари за однаковими квітками

Розгляньте малюнок і по черзі продемонструйте способи відмови від небезпечних пропозицій

8.     Вправа «Пісочний годинник»

На початку заняття ми всі у чарівний пісочний годинник помістили свою «золоту піщинку». Минув  час. Фея уважно спостерігала, як ви працювали на уроці. Але на неї вже чекають невідкладні справи. Та їй дуже хотілося б дізнатися: чи справдилися ваші очікування від уроку? Якщо ваші сподівання справдились, перемістіть свою піщинку у нижню частину годинника.

 

Методичний коментар

 Учні виходять до плакату з годинником. Знімають піщинки, обдумують свою відповідь, а тоді почерзі говорять і прикріплюють піщинки у нижній частині пісочного годинника.

-         Чи впали чарівні „золоті піщинки” в нижню частинку годинника?

-         Отже, ми з вами працювали дуже добре. І за це фея залишила нам чарівний конверт. Давайте відкриємо і прочитаємо її послання.

 

ІІІ. Заключна частина

1.      Прикінцеве слово „Все залежить від тебе”.

 

Вчитель

Колись давно у стародавньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий Король. Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про власний розум і спогадів про минулу зустріч з імператором. Так ішли дні за днями, роки за роками...                  
Аж ось пройшов усією країною  розголос, що неподалік від кордону з’явився мудрець, розумніший за усіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого
Короля. Дуже розлютився він. Але вигляду нікому про своє обурення не подав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам же задумав обдурити його: „Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що у мене в руках – живе чи мертве. І якщо мудрець скаже, що живе – я роздушу метелика, а якщо мертве – випущу його...”

І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося подивитися двобій найрозумніших людей на світі. Король сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу мудреця. Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов маленький невеличкий, худорлявий чоловік. Він підійшов до короля, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь–яке його запитання. І тоді, злісно  всміхаючись,  король проказав: „Скажи мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?” Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: „ВСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!”ї

         Збентежений король випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.

Отже, лише від вас залежить, чи будете ви піклуватись про своє здоров’я і чи буде ваше майбутнє щасливим  і безтурботним.

 

2.      Вправа «Прощання».

Діти стають в коло і хором промовляють:      

«Я бажаю здоров'я собі і всім людям на нашій Землі!»

Інтегрований  урок  з  літературного  читання (позакласне) та  образотворчого мистецтва у 2 класі за  програмою Держстандарту

Часовенко Т.А., вчитель початкових класів

Тема. ПОЕЗІЯ ШЕВЧЕНКА У ВЕСЕЛКОВИХ БАРВАХ

Мета:

з літературного читання - поглибити знання учнів з біографії Т.Шевченка, познайомити з новими творами поета, збагатити словниковий запас учнів;

 розвивати мовлення, навички читання, пізнавальний інтерес, творчі здібності;

виховувати любов до поезії, природи, естетичні смаки.

з образотворчого мистецтва – навчити учнів використовувати колірну гаму, ознайомити з поняттям «колорит»;

 розвивати навички створювати колірні асоціації, формувати вміння працювати в групах, порівнювати, робити висновки;

виховувати охайність, почуття небайдужості, бажання допомогти, любов до прекрасного.

Обладнання: малюнок Веселки, скринька з частинками кольорових плямок (7 кольорів веселки),  Краплинка з фізкультхвилинкою, фарби, аркуші ватману

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, інтегрований,  (позакласне читання )

Намалюй мені Тараса, друже,
Нашого великого Тараса.
Удихни у нього свою душу,
Оживи і воскреси відразу.
Чудо нехай витворить твій пензель,
Щоб він встав з могили над Дніпром…

І.  Коваленко

Хід уроку

      I.            Організаційна частина

Шкільний дзвоник весело лунає,

На інтегрований урок нас закликає:

-         Всі  мерщій до класу поспішайте,

і знання скоріш новенькі здобувайте!

   II.            Актуалізація опорних знань

Розгадайте «кольоровий» кросворд

Впишіть по горизонталі правильно кольори і відгадаєте прізвище відомого поета, яке знаходиться по вертикалі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді  ( Див. додаток № 1)

 

III.            Мотивація навчальної діяльності

Діти, сьогодні на урок до нас завітала Веселка (Див. додаток № 2). Але що це? Частинки кольорів зникли. Ми з вами можемо повернути  їх, якщо на уроці будемо уважними, старанними, кмітливими. Щоб наша красуня засяяла всіма барвами, потрібно виконати завдання. Ну що, допоможемо Веселці?

IV.            Повідомлення теми та мети уроку

Слово вчителя

1.     Зчитування епіграфа уроку

2.     «Актуально»

У 2014 році виповнюється 200 років з дня народження Шевченка. Тарас Григорович не тільки відомий поет, а й  один з найвидатніших майстрів українського образотворчого мистецтва. Він є автором понад тисячі мистецьких творів, з яких, на жаль, втрачено більше 160. Тарас Шевченко відомий в всьому світі: у багатьох країнах йому встановлені пам'ятники, його твори перекладені майже всіма мовами світу, його ім'ям в Україні названі навчальні заклади, театри, площі, вулиці, міста. У школах  діти з задоволенням вивчають вірші поета. На сьогоднішньому уроці ми опрацюємо поезії Кобзаря, в  яких згадуються пори року,  та намалюємо до них ілюстрації.

   V.            Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

Щоб повернути  частинку червоного кольору Веселці, потрібно дати відповіді на запитання до вірша. Отож, уважно послухайте його.

1.     Читання поезії вчителем

Встала весна, чорну землю
Сонну розбудила,
Уквітчала її рястом,
Барвінком укрила.

А на полі жайворонок,
Соловейко в гаї -
Землю, убрану весною,
Вранці зустрічають...

2.     Бесіда з учнями

-         Про яку пору року йдеться у поезії? (Про весну)

-         Що зробила весна з сонною землею?(Розбудила, уквітчала)

-         Якими квітами  її прикрасила? (Рястом, барвінком)

-         Хто зустрічав вранці землю? (Жайворонок, соловейко)

Учитель. Щоб отримати наступний колір - оранжевий, потрібно пофантазувати, назвати кольори, які можна використати при написанні картини до цього вірша. Вони будуть,  теплими чи холодними. (Учні називають кольори )

Діти, ви помітили, що біля нашої Веселки немає сонечка? (так) А хто ж його закрив? (хмаринка)  Вона підготувала для вас фізкультхвилинку, і при хорошому її виконанні ви отримаєте ще один колір - жовтий . (Див. додаток №3)

Фізкультхвилинка

Хмарка сонечко закрила, (закрити обличчя руками)

Слізки срібнії зронила.(імітація падання краплинок)

Ми ті слізки пошукаєм, (присідання)

У травичці позбираєм.(збирають)

Пострибаєм, як зайчата, (стрибки)

Політаєм, як пташата, (помахи руками, як крилами)

Потанцюємо ще трішки, (танцювальні рухи)

Щоб спочили ручки, ніжки.

Всі веселі? От чудово!

А тепер до праці знову.

Нумо кольори збирати

І веселку прикрашати.

 

Молодці, ви впорались і з цим завданням.

3.     Робота з поезією

А зелений колір ви отримаєте, коли опрацюєте вірш «Садок вишневий коло хати… ». Але спочатку ми з вами завітаємо у довідкове бюро, де дізнаємось значення незнайомих для нас слів.

Довідкове бюро

Хрущ - загальноприйнята назва жука, шкідника рослин. Довжина 22—29 мм. Тіло чорне: надкрилля червоно-бурого кольору, опушені білими ворсинками.

Плугатарі - той, хто оре землю плугом; орач.

Давайте з вами почитаємо дощиком. Який дощ іде, коли на небі з’являється веселка? ( повільний, сріблястий, крапельки схожі на діаманти, спокійний, тихий)  То щоб не налякати її, ми будемо читати саме так, як ви тільки-но згадали.

Самостійне читання вірша учнями.

Садок вишневий коло хати, 
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата, 
А матері вечерять ждуть.
Сім'я вечеря коло хати, 
Вечірня зіронька встає. 
Дочка вечерять подає, 
А мати хоче научати, 
Так соловейко не дає.
Поклала мати коло хати 
Маленьких діточок своїх; 
Сама заснула коло їх. 
Затихло все, тільки дівчата 
Та соловейко не затих.

4.     Бесіда з учнями

-         Про яку пору року йде мова у вірші?                                        

-         Зачитайте рядки, які це підтверджують.

-         Який колір переважатиме на картині до цього вірша? (зелений) Чому? (пояснення учнів)

-         А якого кольору буде весняне небо? (блакитного)

Саме такий колір ви отримаєте, виконавши наступне завдання. А буде воно таким. Вам потрібно об’єднатись у  чотири групки  та створити колорит кожної пори року.                                                                                               І Знову нам потрібно звернутися до довідкового бюро.

5.     Словникова робота

Колорит - слово  італійського походження, що в перекладі означає  колір, забарвлення.  Це гармонійне поєднання кольорів на картинах.

Учитель. Коли ми з вами розглянемо ілюстрації в підручнику та порівняємо їх , то побачимо,  що  взимку переважають сині, блакитні, фіолетові кольори та їх відтінки, а також білі і сірі. Весною кольори ніжні, з’являються зелені, жовті, рожеві та інші. Літо вражає багатством поєднання найрізноманітніших яскравих барв: зеленої, синьої, червоної, жовтої, фіолетової тощо. Осінь зазвичай зображується у жовтих, оранжевих, червоних кольорах.

6.     Робота в групах

Спробуйте створити колорити пір року за допомогою акварельних фарб по мокрому папері.

1       група – весна, 2 група – зима, 3 група – осінь, 4 група – літо.

2       Фізкультхвилинка

-         Ви втомились?

Саме час — дружно відпочити

І знайому фізхвилинку

В гості запросити.

Ми малювали, ми трудились,

Наші ручки потомились.

А щоб далі малювати,

Треба їх нам розім'яти.

Руки вгору потягніть,

В сонця промінець візьміть!

Всі присядем, встанем враз,

Знов чекає праця нас.

Ви справились і з цим завданням, тому отримуєте блакитний колір, а синій -  здобудуть  для Веселки ті учні, які найкраще проілюструють вірш Т.Г.Шевченка «Не щебече соловейко…»

3       Читання вірша вчителем

Не щебече соловейко,
Не кує зозуля,
Весна швидко пролетіла,
І 
літо минуло.
Гай зелений вже жовтіє,
Листя опадає.
Мина тепло, мина добро,
Холод наступає.

4       Практична діяльність учнів.

Малювання ілюстрації до твору.

5       Підсумки уроку

1.     Виставка малюнків. Визначення кращих робіт учнів.

Ну що ж, залишився лише один, фіолетовий колір, і він повернеться на своє місце після того,  як ви дасте відповіді на запитання:

2.     Міні-бесіда

  •  Що таке колорит? З якої мови походить це слово?
  • Хто такі плугатарі?
  • Скільки кольорів має веселка?
  • Які пори року згадувались у творах Шевченка?
  • Що нового ви дізнались про поета?
  • Чи сподобався вам урок? Чим саме?
Download
Додатки.docx
Microsoft Word Document 199.0 KB